söndag 12 juli 2015

Jordgubbskladdkaka

Dagen innan vi ska ha gäster passar jag på att baka en kladdkaka. Jag tycker att den behöver stå till sig en dag för att bli så där seg som den ska vara. Denna gång gjorde jag en med jordgubbar. Yngsta sonen tyckte att den såg väldigt blek ut och undrade förmodligen om den var gjord på vit choklad. Han har bara ätit chokladkladdkakor tidigare...
Denna kaka 5 räckte lagom till oss alla. Vi var 8 st.

Ingredienser:
150 g smör
2 dl strösocker
1 krm salt
1 msk vaniljsocker
3 ägg
2 ¾ dl vetemjöl/fin mjölmix för glutenfritt
ca 300 g jordgubbar, färska eller frysta
florsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader och smöra/bröa en springform Jag gör det enkelt för mig och tar olivolja som ju redan är flytande. Annars kan du passa på att ta lite av det smälta smöret efter att du gjort nedanstående punkt. Bröa med skorpmjöl eller kokosflingor alternativt pofiber om du vill ha ett glutenfritt alternativ.Smält smöret. Jag brukar smälta det i microvågsugnen. Lite mer än 1 minut är lagom för den här mängden smör. Jag bakar med riktigt smör för margarin har så mycket onaturligt i sig och smörsmaken är underbar. 
Blanda i sockret och låt det smälta i smöret medan du rör om. Detta för att ta bort kornigheten från sockret.

Rör i salt, vaniljsocker och ägg. Sikta mjölet i skålen och rör om.

Häll smeten i den bröade formen.

Halvera jordgubbarna och lägg dem på kakan i ett snyggt mönster.

Grädda i 180 grader i ca 30 minuter. Skaka springformen lite lätt för att se hur fast den blivit. Är den för lös så låt den vara inne lite till. När du skakar så ska den inte verka rinnig alls i mitten utan ha börjat stelna lite grann. Den ska inte ha stelnat helt för då är kakan torr och inte alls någon kladdkaka. 

Låt kakan svalna och servera den med siktat florsocker över. Du kan servera med grädde, glass eller något annat tillbehör om du vill. Jag hade kesella med halllonsmak till. Syrligt och gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar