tisdag 25 augusti 2015

Kräftbröd

Vår kräftskiva börjar bli lite av en tradition och i den traditionen ingår att jag bakar två kräftbröd. Egentligen är det inget konstigt med brödet mer än hur det formas. När vi sedan äter kräftor ligger detta på bordet och var och en bryter det den vill ha. 2 stora bröd som räcker till ca 20 personer som tillbehör på en kräftskiva. 
Jag skriver i receptet mjöl av olika sorter. Jag brukar passa på att ta slut på lite mjölslattar och denna gång bakades brödet av vetemjöl, vetemjöl special, fint rågmjöl och dinkelmjöl.
Före andra jäsningen.

Färdigt bröd
Ingredienser:
1 l vatten
1 dl olja
75 g jäst
1/2 dl socker
1 msk salt
ca 2,5 l mjöl av olika sorter
1 ägg
sesamfrö

Gör så här:
Värm vatten och olja till 37 grader och lös jästen däri.
Häll i salt, socker och mjöl och knåda ihop till en smidig deg.
Låt jäsa i 1h.
Knåda igen och dela degen i 2 bitar. Forma varje bit till ett eget bröd på en egen plåt. Titta på bilden för att göra kräftan.
Skåra huvudet på mitten och dela för att klorna ska få sin form.
Låt jäsa i 45 min-1 h.
Pensla med ägg och strö över sesamfrö eller annat frö.
Grädda i 200 grader i ca 30 minuter. När det är ca 10 minuter kvar kan man slänga in 1-2 dl vatten i botten av ugnen för att få en hårdare yta på brödet.
Jag brukar knacka på den största delen av brödet och lyssna om det hörs ihåligt för då är det klart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar