lördag 16 januari 2016

Kola "chip cookie"

Dessa goda kakor hämtade jag inspiration från boken "Två systrars söta" som jag fick av Stina Hansson. Tack Stina för denna underbara bok. Kakorna skulle bli ca 15 st och egentligen snittar men jag ändrade både i receptet, form och storlek. Tyvärr flöt de ut ytterligare och blev groteskt stora. Kakorna blev jättegoda men de 10 jag gjorde skulle jag istället gjort 20 av.
Ingredienser:
200 g smör
2,5 dl farinsocker
1 ägg
2 msk mörk sirap
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 dl kakaonibs till garnering

Gör så här:
Smält smöret.
Rör smör och socker.
Tillsätt resten av ingredienserna och rör om till en smidig deg.
Gör en rulle och skär 20 kakor.
Lägg på plåt och strö över kakaonibs.
Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar