måndag 11 januari 2016

Tunga

Efter att ha sett en massa matprogram på TV där de testat tunga och tyck att det var så gott så var jag bara tvungen att testa. Smaken var helt ok och konsistensen väldigt mör men det kändes verkligen konstigt att det var tunga. Man ska enligt mina googlingar äta tunga med potatismos men jag åt med surkål och bearnaise. Jag skar senare upp tungan i tunna skivor för att ha som pålägg.

Ingredienser:
1 rimmad tunga (svin, nöt och kalv) eller några stycken (lamm)
vatten
4 kryddnejlikor
1 gul lök
6 vitpepparkorn
½ lagerblad
1 morot, skalad

Gör så här:
Halvera löken och stick nejlikorna i den.
Lägg tungan i en kastrull och fyll på med lök, peppar, lagerblad och morot i bitar.
Häll på vatten så att tungan täcks. 
Koka och fyll på med vatten om tungan hamnar ovanför ytan.
Dessa tiden hittade jag på nätet:
30 minuter- 1 timme för lammtunga
1-1 ½ timme för kalvtunga
1-2 timmar för svintunga
2-2 ½ timmar för oxtunga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar