söndag 2 oktober 2016

Ättiksgurka

Jag gick och strosade i mataffären som jag gör ibland för att hämta inspiration. Då såg jag västeråsgurka eller inläggningsgurka. Oj, vad kul det hade varit att lägga in sin egna gurka. Jag köpte med mig senapsfrö, dillkronor och pepparrot och gjorde en stor burk med inlagd gurka.

Ingredienser:
500 g inläggningsgurka
100 g pepparrot
2 dl vatten
1/2 dl ättika
1,5 dl socker
1/4 dl salt
1/4 dl senapsfrö
1 knippe dillkronor

Gör så här:
Koka upp vatten med socker, salt, ättika och senapsfrö.
Skala och skiva pepparrot. Skölj och skiva gurka.
Skär av stjälkarna på dillen.
Varva gurka, pepparrot och dillkronor i en burk. Häll över den varma lagen.
Sätt på lock och ställ svalt.
Sägs hålla 1 år i kylen men så länge tänker inte jag ha den där ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar