måndag 14 december 2015

Mandelmusslor

När jag skulle göra mandelmusslor kom jag på att jag saknade formar och stack till affären för att köpa. Då kom jag över dessa här runda minipajformarna och tänkte att de är användbara året om och så köpte jag dem istället. Dessa blev otroligt spröda och fina och att formerna hade löstagbar botten gjorde det hela så mycket enklare när jag skulle ta ut dem. För två former gjorde jag så här:
Ingredienser:
25 g smör
1 bittermandel
0,25 dl mandelmjöl
1 msk socker
0,5 dl vetemjöl

Gör så här:
Smält smöret eller se i alla fall till att det är rumstempererat. 
Blanda smör och socker.
Blanda i mandelmjöl och en finriven bittermandel.
Tryck ut degen i pajformarna. Låt stå kallt i minst 10 minuter.
Grädda i 8 minuter i 225 grader.

Fyll med vaniljkräm eller kesella vanilj och lägg på frukt i ett vackert mönster. Eller fyll med vispad grädde och sylt vilket är det man vanligtvis fyller mandelmusslor med.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar